Friday, May 7, 2010

sensitif

semua Ibu2 akan terasa kalo orang cakap buruk pasal anak dia. siapa yang tak terasa kan? sekali dua takpe lagi. kalo selalu sangat, oh, bikin darah menyirap jugak la kan. memang le niat dia nak tegur, tapi... oh saya memang xbleh terima la.. adakah saya ni sensitif sangat?

kes #1
dia bertanya,"kenapa Arissa kurus sangat? xcukup makan ke?"

eh, tolong la. saya ni mak dia. saya tau la cara anak saya makan macam mana. tambah plak skarang ni, Arissa da pandai mintak nak makan apa yang kita makan. xkan la saya kejam sangat xsuap dia makan. lain la kalo benda yang dia xbleh makan. susu plak, kalo FM tu dia minum 3-4 oz je, so bajet la kalo BF pun camne. memang dia menyusu kerap, tapi sikit per session. tolong la jangan cakap saya xbagi makan anak saya. jangan nak bandingkan anak saya dengan anak orang lain. kalo anak saya tak tembam bulat tak semestinya dia sakit ok. berat dia naik tiap2 bulan, cuma xnampak je.



kes #2
eh, susu badan lagi?
kenapa bagi susu Dumex?
bagi la susu SNOW, nanti kulit anak putih gebu. tak pun S26, nanti badan cepat naik

oh. ni lagi satu. cuba baca betul2 kat tin FM tu. dia kata SUSU IBU adalah susu terbaik, FM ni sekadar makanan tambahan. anak saya still BF cuma kadang2 je dia minum FM. lawak ok cakap susu snow bleh wat anak putih. tengok keturunan la. kalo dah tok nenek cerah, cerah la anak tu. lagi plak kite kena ingat, kite ni orang Melayu yang memang terkenal dengan warna kulit yang pelbagai. jangan le bajet semua baby WAJIB berkulit cerah. lagi satu, salah ke kalo saya still BF anak saya? ye, saya nak BF anak saya paling kurang pun sampai dia umur 2 tahun. suami saya support 100%. xkacau t***k awak pun kan?



kes #3
apa ni, 11bulan xbleh jalan lagi.. (time ni).
laa, kenapa xbeli walker? beli la, nanti cepat skit jalan.

oh, saya xbleh blah dah. sebab utama kami xbeli walker adalah keadaan rumah yang xrata, bertingkat2. takut kalo guna walker buatkan Arissa tertonggeng je, sebab bendul2 ni. tapi kenapa dia xbleh paham ek. kami laki bini sepakat nak biar dia berjalan naturally. lagipun 11bulan kalo xjalan, xde ape yang perlu dirisaukan. lain la kalo nak dekat 18bulan kan. dok sibuk nak bandingkan dengan anak dia/orang lain. oh, tolongla. kemampuan baby xsama tau. as long as progress dia xlari dari sepatutnya, haa yang tu kena la risau kan.

.
.
.
.
.

apapun, semua ni hanya bermain di fikiran saya sahaja. haha. saya xsampai hati nak berdebat dengan orang yang berusia ni. kejap lagi di cop kurang ajar plak. saya hanya mampu berikan senyum 'kelat' plus "takpe, xsampai masa lagi tu dia nak jalan". walaupun dia hanya mampu menggelengkan kepala, namun saya puas sebab tu je la caranya nak wat dia berhenti bertanya (petua mak :D). masa tu je, lain masa jumpa lagi, mesti dia tanya lagi =(






terkini: semalam, Arissa dah pandai banguni berdiri sendiri without support. double yay lagi, gigi bawah belah kiri dah tumbuh. atas plak, dah terasa 'bakat' dah. xlama le tu.

14 comments:

Unknown said...

tu la pasai, orang lama-lama ni suka ikut kata orang dulu-dulu. itulah inilah. leen pun aritu sakit gak telinga pasal balqis lambat jalan. leen sound je sape yang cakap tu yang balqis tu ikut leen masa kecik dulu, setahun 4 bulan baru jalan. tapi mulut 9 bulan dah pandai sebut itu ini. lain budak lain la development diorang kan... sabar je. buat pekak je orang2 ckp.. sakit jiwa jugak kan.

Makbed said...

ala... sabar je la. org tu jeles tu tgk baby risa comel sgt.

yana said...

dont worry imah..u're not alone..
dulu pun yana super sensitif bila org kata bab anak ni..siap bleh pikir smpai nangis2 tensen (lagi2 time tu nak abihkan study n berjauhan dgn ank).
-yg yana paling ingat org komplen pasai yana bedung baby..org ckp awat asik dok bedung ja xkesian ka kat baby tu?what?sungguh xfaham..kita bedung nak bg baby comfortable n xterkejut..then bila kena kat anak depa xbedung n asyik qeyau ja barula nak heran awat baby tu dok qeyau..yana time tu rasa cam nak fire balik ja tp senyum sinis pun dah cukup..haha
-anak yana yg sulung bjalan setaun dua bulan..ramai gak dok compare2 n kata bjalan lmbt..maybe depa xtau dr fadzilah kamsah kata baby yg lebih byk merangkak lg baik dr bjalan sbb merangkak salah satu proses merangsang otak dia to become more active
-hehe pasal susu badan pun ada org pertikai bila yana sanggup beli pam mahai2 konon mcm beriya sgt..xmintak duit depa dah cukup baik kan..haha gelak jahat..
-lg satu yg paling xbleh trima bila org dok heran awat bila anak sakit@xsihat ja trus p klinik pakar kanak2..dah anak kita mistila kita nk bg yg terbaik kan..ish pelikla manusia ni kan..kita xkacau depa, xkisah cana cara depa nak didik anak depa..tp pasaipa depa nak kena kalut masuk campur cara kita handle anak kita..
owh ni dah mcm luahan rasa terpendam sekian lama dah ni..huhu sory terlebih suda..

azimah fauzy said...

Leen,
oh sy ni lemah sket bab nak sound2 org ni. sebab tu le kot org suka2 ati je nak kutuk sy. hmm terpaksa le wat2 pekak je kan ;D

azimah fauzy said...

k.Liza,
oh kalo betul diorang jeles kat anak saya, dush dush dush. haa amik ko.. nape la nak jeles kat budak kecik. patut jeles le kat saya yang gemuk ni.. haha..

azimah fauzy said...

Yana,
tu la kan. sebab kita ni baru jd ibu agaknye, tu yang sibuk je nak ajar kite macam2. kalo xsama dgn cara depa mula la nak perli2. huh nyampah betul. mcm le depa da ada anak 5 bererti depa dah superb bab2 anak ni. setiap anak lain2 cara pendekatannya.

bab susu ni pun, kalo x kerana imah kena nipple crack xde nye imah campur dgn FM. bila depa tgk anak minum FM cap murah, mula la nak komplen. ish, heran betul.

bab beli pam susu tu kan, imah rasa depa sebenarnya xsupport susu badan. sebab tu le depa dok kata Yana beli pam mahal2. depa xtau, pam main peranan nak fully BF. xpun depa jeles, laki depa xbeli pam camtu kat depa haha.

uih, anak sakit kena la bawak p klinik. la ni sakit macam2 ada.. risau oo. kalo x p awal2 kot sakit teruk nyesal plak. style org dlu mmg la, sakit sket wat xheran ja. la ni, kalo wat xheran, uh takut sungguh.

bab bedung baby, Arissa dlu bedung sekerat je sbb dia marah kalo simpan tangan dia. hehe. tapi betul, kurang terkejut. tidoq pun lena ja.

buat org yg dok kutuk2/komplen pasai kita ni kan, imah doa biar anak menantu cucu depa terkena, baru depa tau. reja nak kata kat anak org ja. kena batang idung sendiri, time tu imah nak gelak kat depa haha.

azimah fauzy said...

Leen,
saya rasa baby girl memang ringan mulut la.. lagi satu org pun kata, kalo baby ringan mulut, jalan mesti lambat sket.. hehe..

Unknown said...

babe, aku sokong hang BF and tak pakai walker!!!

pasal BF tu besa la, org lama2 ni tak tau pebenda benefit pasal BF tu..zaman kita la ni siap ada kelas lagi..

pasal walker tu pun sama, depa tak baca buku, artikel tentang bahaya walker..siap kat luar negara sana dah banned penggunaan walker sebab:
- penyumbang kecederaan tertinggi
- nanti besar, tulang kaki dia tak sekuat budak yg tak naik walker

aku pun kena juga banding2..
tambah pulak aisy ni ada cousin yg sebaya dgn dia dan kebetulan dat lil girl cepat sikit berbanding aisy..

tapi aku wat duno je, cuma nak tenangkan hati, dlm hati aku berkata-kata: ada aku kesah??? yg penting anak aku lagi comel dari anak kau

hihihi..

Mrs. Ishamizu said...

hehe akk sgt phm sbb akk lg sensitip kot dpd ima..n akk pn lg dulu mkn grm dpd ima so akk pn dh pnh dgr dh ckp2 mcm ni...
hik.

Btul ckp ima tu..yg ptg ank kita sht..tk kisahla dia kurus ke tembam..psl susu n BF tu itu hak kita..sukati kita la kn..;) psl walker tu pn akk sokong ima..org dulu2 mn pki walker...ank bley/pndi je jln ye tak?? sbnrnya pki walker klu tk hati2 ditakuti xslmt..

Apa2 pon sabar je la ima...tp akk ni klu tgh angin tk baik, hmm nyaya jgk la org yg ckp mcm tu..mmg kena sedas dpn2 dgn akk..hehe..

Anonymous said...

Weyh Imah!!!

Aku dah lama nak post entry camni, tapi tak dapat. Sebab ramai org yg suka tegur aku camtuh follow blog aku.

Tapi aku memang bengang gakkk!!!

Aku bengang bila orang tego Maryam kurus, aku bengang bila orang tegur Maryam kecik, aku bengang bila orang tegur aku tak bagi Maryam makan macam orang besar makan, aku bengang bila orang tegur MAryam belum jalan, aku bengan bila orang tegur Maryam manja, aku bengang bila orang tegur kitorang salu dokong Maryam, aku bengang bila orang tegor suruh beli walker!!!!

WTF!!!!

Ini anak aku!!!!!!
Khairul pun serahkan semua decision kat aku, sebab pada dia, aku yg jaga Maryam bila dia takde. Sebab dia tau aku as Umi, knows best!

Wargh!!

Aku bengang especially bila keluarga rapat yg tego. Kalau sdare jauh, or bkn fmly tego, leh gak aku bg jawapan std "belum tiba masa". Tapi bila close relative tego, aku rasa panas. Paling tak best, aku rasa sedihhhh sangat2. Lagi sedih bila yg tego tuuh TAKDE ANAK ponnnnn!!!!

Uwaaaa....

Imahhhh... aku cam nak tulis entri mcam ni, apa pendapat ko? wajarkah?
aku bengang!!!

Anonymous said...

Aku masih bengang!

Aku tak suka!

aku nak cita gak! aku tak peduli!

boleh tak hari aku wat food untuuk Maryam. aku skrang dah jarang masak utk Maryam, aku fix rice cereal brown rice untuk dia. Leh la pulak, FIL aku cakap, "dah. Pasni takyah bagi dia makan ni lagi. Bagi dia makan keras2 pulak."

Aku kat dapur, mmg nak berair dah mata ni. Tp sbb pk ni umah dia, aku diam je.

Maryam dah la belum adetanda2 pun nak kuar gigi, tak cukup bulan, masa branakkan dia punya internal organ dia tak mature lagi, tak developed betul cam normal babies. Oleh itu, aku punya pasal la nak bagi anak aku makan camne. Aku punya pasal la nak extra concern pasal anak aku nye well-being. Aku punye pasal la tanak bagi dia makan all the junks yg kita suma makan, aku punya pasal la mandikan anak aku dgn air panas, aku punya pasal la nak gune organic products SAHAJA untuk anak aku, aku punya pasalla nak besarkan anak aku without chemicals injecting into her body, aku punye pasal la tanak bagi dia minum FM bila dia dgn aku. Ini anak aku! Kalau dia saket, sape susah? Aku okay! Bila dia saket, sapa yg susah nak jaga dia? sapa yg susah tunggu dia kat hospital? tiap2 hari sapa yg susah payah gi kerja lambat sebab nak make sure dia BF dulu? sape yg sedih2 tiap2 pagi antar kat nursery? SAPA???? aku gak!! sebab ini anak aku!!! Aku jaga anak aku tak macam diorang yg tego aku tuh sume jaga anak diorang, or takde anak pun! Jadi jangan nak susah payah sebok kan aku yg over protective pasal anak aku!

azimah fauzy said...

Ad,

huh depa nampak kalo baby minum FM badan bulat, kalo BF cikeding, tu yang banyak komplen tu..

pasal walker tu, sbb depa tengok anak depa selamat (takat hari ni) tu yang depa dok push kami beli walker tu. haih, xreti dah nak xplain kat depa cane. selagi xjadi benda xelok kat anak depa, tu yang xbleh terima pendapat kita kan.

memang rimas kalo ada baby yang sebaya dgn anak2 kita ni. Arissa pun ada gak. baru ni balik kg, org mula la kecoh2. nak nak kat tempat kenduri, bila da jumpa semua org, mulut masing2 bunyi la. siap compare lagi Arissa kurus la, hidung menyek la, xbleh jalan lagi la. huhu..

azimah fauzy said...

k.Izu,

ish, xcaya la saya akak ni laser jugak.. hihi. sebab xpernah tengok kot kan.

sabar tu memang selalu dah. tengok la nanti tahap kesabaran saya sampai mana. tah silap hari bulan, meletup jugak agaknye. hehe

azimah fauzy said...

Hana,

kalo ko nak tau, blog ni le tempat aku nak luah perasaan. so far, xde lagi la sedara terdekat yang tau kewujudan blog aku ni. ;D

tapi dalam kes ko, hmm since diorang folo blog ko, ish, susah nak cakap la. kang gaduh plak kang dlm blog ni.. hehe. TAPI fr the other side, aku kata, luah je kata hati ko tu. nasib la kan, sapa makan cili, dia la rasa pedas kan? haha. xpun, ko hint2 je la aka guna ganti nama diri yang lain instead of 'I' ko guna 'SHE/HE'.

weh, bila kita da kawen, sedara mara dah bertambah ramai. nak nak kalo belah husband ko adik beradik ramai, fuh, memang confirm la ko akan dapat 'ajaran' yang macam2.

tahun pertama, diorang ni bleh cakap berlapik lagi, xpun, sampaikan teguran melalui suami. bila da masuk tahun ke3 ke4, diorang mula la tegur kite depan2. nak nak kalo kite ni plak jenis yang 'terima cemuhan dengan senyuman'. oh lagi sedap le le diorang. tak pikir dah perasaan/pendapat kite ni..

memang kalo bab makan, aku pun banyak kali kena tegur. kenapa bubur xletak garam? kenapa xsuap je anak makan apa yang kita makan? bagi je la dia rasa, sket je pun. pastu bila tengah2 malam anak aku meraung kembung, kannye diorang tlg sapu ubat pun. geram aku..

ada satu lagi kes, 'dia' sruh suap anak aku nestum masa baby umur 2 bln WTF la kan? terkejut beruk aku. aku cakap la, xelok utk usus baby, usus dia xmatang lagi. pastu dia mula la keluar hujah, anak dia dalam pantang dia dah campur dalam susu supaya anak dia tido lena. anak dia sihat je sampai hari ni.

tapi aku rasa dia xsedar anak dia ada masalah, sebab dalam last year dia bgtau aku anak dia (3 tahun) sembelit, 3 4 hari sekali baru membuang. bila aku tanya, dah lama ke jd. dia kata sejak umur setahun. pastu wat2 muka pelik. haha. kalo ikut mulut jahat ni, mau je aku kata, tu la, usus ada masalah le tu..

mencabar kan bila jadi ibu muda ni. semua benda kita buat orang komplen je. nak tak nak. kena telan jugak la. selagi kita ada anak kecil, selagi tu la orang xakan puas hati dengan cara kita. pape pun life must go on. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails