Monday, August 16, 2010

AllahuAkbar

Allah Maha Besar!

petang semalam, time otw nak ke SB lagi (Sabtu dah pergi, Ahad pergi lagi ye), Arissa betul2 dah kejutkan Mama dengan Abah. jalan keluar dari kawasan rumah kami ni akan lalu sebuah masjid. sebaik sahaja nampak kubah masjid, Arisaa cakap, "Ma, Allahbat (AllahuAkbar)". terdiam sekejap kami berdua. kagum! Ya Allah, budak kecil pun dah kenal masjid, tempat solat. maybe sebab pernah tengok azan kat tv. kiranya dia ingat la agaknya. 

*pic from google
sebelum ni pun, dia dah pandai tiru kita solat. tahu nak sujud dah. biasa la, time Abah dia solat, dia tengok. Abah sujud, dia sujud. kalo kite bentang apa2 kain/ sejadah, mulalah nak sujud. mulut tu sepanjang masa sebut 'Allahbat'. kalo dengar azan dari surau pun dia sebut 'Allabat' jugak. Arissa, semoga kamu menjadi anak yang solehah dan diterangkan hati sentiasa. Amiin.


HAPPY 'BELATED' 16 MONTHS OLD, DEAR!!



5 comments:

Mrs. Ishamizu said...

ooh Arissa 'allabat'..Iris jd 'awa wakebal' hehehe...kelakar tp comel kn derg nii!! geram akk..:)

headbart said...

Chomel ehhhh!!!!! Pasni lepas masuk waktu, Arissa terus cakap kat ko "Haiya 'ala solah" pulak! heh!

Cam kelaka sebab Maryam pun suka sujud masa aku tgh solat.
Tapi dia tak pandai cakap lagi. cakap bahasa dia je.
Kalau berdua suka asyik bersembang, sampai aku penat.
Adoi. budak pompan betul.

azimah fauzy said...

k.Izu,
haha.. panajngnye Iris sebut.. comel! sangat comel.. dengan pelatnye, memamng rs nak gelak je

azimah fauzy said...

Hana,
betul.. diorang mmg pandai meniru. kalo bentang sejadah untuk dia pun, dia xnak. nak sujud sejadah kite gak. pastu gelak2 bila telekung aku tercover muka dia. pastu nak main peek-a-boo plak. adeh, geli hati dibuatnya.

aku pun kdg2 xpaham apa anak aku cakap. tapi kan siap ada intonasi tu.. mcm ckp betul2. aku rs xlama lg bila Maryam da bleh cakap, abes la ko. xterlayan la. err bukan turun dr ko ke banyak cakap? haha

headbart said...

like mother like daughter? :D

Aku rasa kalau letak Arissa dengan Maryam sama-sama, ntah apa dia sembanng agaknya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails