Thursday, June 28, 2012

salah ke saya jadi surirumah?

.
Agak sentap bila orang asyik tanya pasal kerjaya. Eh, surirumah tu kerjaya jugak kan. Cuma takde slip gaji je. Hehe. Paling menyampah bila ada orang yang tak boleh terima kenyataan bila kita cakap kita tak nak kerja. Haih siap buat muka pelik tak puas hati.


Dia: Awak perasan tak schoolmate kita semua kerja kan. Hebat-hebat pulak tu.
Saya: Ak ah perasan gak.
Dia: Saya rasa awak sorang je yang tak kerja. Awak memang tak nak kerja ke?
Saya: Ak ah. Nape?
Dia: Rugi tau belajar sampai U tapi tak kerja.
Saya: Saya rasa kawan-kawan U saya ramai je yang tak kerja.
Dia: ... (terdiam terus)


Agak rimas kan bila orang terlebih concern ni. Tu belum jumpa lagi orang yang nampak kita je tanya pasal kerja. Erk, pengsan!

Dia: Imah tak mau keja ka? Tak pernah cari kerja ka?
Saya: Dulu ada gak fikir nak kerja. Ni anak dah dua, malas la kot. Seronok jaga anak, tak susah hati sangat.
Dia: Hmm betoi gak no. La ni takut la dengaq macam-macam kes. Orang mengasuh bukan bleh percaya sangat.
(dalam hati baru nak lega sikit)
Dia: Tak pa la. Esok-esok anak dah besar, Imah cari la kerja.
(aduyai, tak faham jugak rupanya)


Dah dua kali tau 'dia' serang hendap saya macam tu. Nampaknya Raya Puasa nanti kena la mengelak dari berborak lama-lama dengan dia. Huh bunyi macam jahat kan. Tapi itu la cara (agaknya) nak elak dari diri sendiri sakit hati.



##Jauh di sudut hati, memang la rasa nak kerja. Tapi sekarang bukan masa yang sesuai. InsyaAllah suatu hari nanti ada peluang, saya pasti kerja.

9 comments:

shima said...

ok je kan jadi SAHM. kalau husben mampu nk tanggung semua xpenses hehe

ishamizu said...

Ala kesian Ima. I know how you feel, because i've been there. Mmg sedih hampa sumela bila kene tny mcm tu kan. Geram sakit hati sume la ada. Takpe la sabar klu bley counter attack, go on..yg ptg kita bahagia . ;)

NoEn said...

hmmm...aku kalau la laki aku boleh support sorang2 kami ank beranak aku pun xnak kerja gak..bestnya dok rumah...jadi WAHM..boleh kerja ikut suka hati...

azimah fauzy said...

Shima: hehe alhamdulillah bleh la hidup sederhana n selesa. Mewah tu tak la

azimah fauzy said...

K.Izu:
Tu la perit je rasa telinga ni. selagi bleh jawab ok la. Kalo x mmg nangis dlm hati le jawabnya.

azimah fauzy said...

nurin:
ko tu da msk tahap bisneswoman dah. Bleh brenti dah tu. Ke nak tggu adik2 alya lahir dlu br brenti? hehe

thisni3zahata said...

Ima..dieorg jeles sbb kene keje kot...ehehe...alangkah bahagianyer kalo ktie dpt join geng suri rumah nie..haha

azimah fauzy said...

Agaknya la kan. Haha. Eh mari la join club sahm. U won't regret. Tp kena tahan telinga je la hehe

eima.manan said...

sabar je la. buat bodoh. layan ke je apa dia nak cakap. orang cakap, apa yang org cakap kat kita, suatu hari nanti terkena kat batang hidung sendiri. belum rasa,belum tahu.

btw, salam perkenalan. i'm the real housewife in malaysia, too.

heheh :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails